woensdag 23 oktober 2019

Collegium Musicum Haganum - 6 november 2019 (2)

Een meer dan gevuld programma presenteren we u in de Onze-Lieve-Vrouwekerk en daarom zullen we ook meerdere blogberichten aan het concert wijden, kwestie van jullie appetijt beetje bij beetje op te wekken zodat het dringen zal worden om een plaatsje vast te krijgen.

In dit eerste bericht krijg je wat informatie over de eerste componist op het programma: Georg Friedrich Händel (Halle an der Saale 1685 - Londen 1759).

Na een vierjarig verblijf in Italië  en een korte muziekloopbaan in Duitsland, vestigde Händel zich op zevenentwintigjarige leeftijd in Londen. Hoewel Händel niet van adellijke afkomst was, voelde hij zich zeer op zijn gemak in de koninklijke- en aristocratische kringen van dit land. Hij ging om met de grote kunstenaars en denkers van zijn tijd. Van Händels privéleven is niet veel bekend. Hij onderhield een levendige correspondentie met Georg Philipp Telemann in Hamburg en wisselde zelfs tomatenplanten met hem uit. Händel bleef ongetrouwd en voor huishoudelijke taken was hij afhankelijk van zijn bedienden, vader en zoon Schmidt (later Smith), vooral nadat hij in 1753 blind was geworden.
ln Händels muziek komen alle muziekstijlen samen die hij sinds zijn jeugd had leren kennen. De talrijke invloeden van andere componisten illustreren de breedte van zijn muzikale kennis. Hij was zeer bedreven in het schrijven van schijnbaar eenvoudige muziek . Ook schreef Händel graag in oudere stijlen, waarbij hij gebruik maakte van een contrapuntische stijl die sterk aan Purcell doet denken.
Toen hij zijn Italiaanse muziek naar Londen bracht, vond hij daar een publiek
dat een voorkeur had voor de vroege muziek van Corelli, meer dan voor de meer recente Italiaanse stijl. Händel paste deze stijl vakkundig toe en ontwikkelde deze verder voor zijn eigen Concerti Grossi op. 6. Händels muzikale taal werd in Engeland gezien als de belichaming van een oude stijl op zijn best. Dit gaf hem een enorme invloed op Engelse componisten, die zich pas tientallen jaren na Händels dood in 1759 aan zijn invloed wisten te ontworstelen.
Over het Concerto Grosso in b klein opus 6 nr. 12 vertellen we wat meer in het volgende blogbericht.