donderdag 31 oktober 2019

Collegium Musicum Haganum - 6 november 2019 (11)

Maar natuurlijk is Svi Maschkowski niet de enige muzikant die op 6 november op het podium van de Onze-Lieve-Vrouwekerk staat. Hij krijgt die avond de ondersteuning van een uitmuntende groep musici,het Collegium Musicum Haganum.

Het Collegium Musicum Haganum is een kamerorkest, bestaande uit circa 16 strijkers en basso continuo. Het orkest is in het begin van de jaren zestig voortgekomen uit een amateur-strijkkwartet. Pas in 1969 werden statuten opgesteld, waarbij 1 september 1965 als oprichtingsdatum werd bepaald.

Onder leiding van Zvi Maschkowski worden barokmuziek, werken uit de romantische periode en moderne composities ingestudeerd en uitgevoerd. Twee tot drie maal per jaar geeft het orkest een concert. Het programma van deze concerten wordt ook altijd uitgevoerd in een verpleeghuis, het Huis Nebo. Het orkest repeteert, behoudens de zomermaanden, iedere donderdagavond in de kapel van ziekenhuis HMC - Bronovo.

Het orkest kan nog versterking gebruiken, in het bijzonder bij de violen en de altviolen. Bent u geïnteresseerd of kent u iemand die mogelijk interesse heeft, dan kunt u contact opnemen met Eduard Bonjer, telefoon: 0621835938 of e-mail: eduard@bonjer.nl.
Voor meer informatie over het orkest, zie:  www. musicumhaganum.nl.


Deelnemers aan het concert 







Eerste viool

Thomas Dronkers
Hans Schutt


Tanja Gellweiler-Woeltjes

 




 

Tweede viool

Christian ter Veer
Rienke Stout


Liet van Rijn van Alkemade
Barthy Vegter




 Altviool

Istvan Stabo
Felix Ferschtman


Job Dronkers





Cello

Paul Adams
Eduard Bonjer


Atie Siddré
Jacomien van de Kaa




Contrabas

Fulco Blokker





Clavecimbel

Jacomien van de Kaa





Solist

Zvi Maschkowski

Dirigent

Zvi Maschkowski

Collegium Musicum Haganum - 6 november 2019 (10)

Zvi Maschkowski is niet enkel de leider van het Haagse ensemble maar treedt tijdens het concert ook als solist op de voorgrond. Een reden om wat meer informatie over deze musicus prijs te geven.

Zvi Maschkowski (geboren in 1946 in Rehovot, Israël) kreeg zijn opleiding tot cellist aan de Music Academy, Tel Aviv en de Music Academy, Jeruzalem. Hij volgde masterclasses bij Leonard Rose, Pablo Casals en Alexander Schneider. Van 1969-1970 was hij cellist bij het Israëlisch Philharmonisch Orkest. Tijdens zijn militaire dienst (1970-1973) was hij medeoprichter van een strijkkwartet. In 1974 werd het Daniël Strijkkwartet opgericht dat in en buiten Nederland optrad en waarbij hij ook in de V. S. concerteerde. Van het kwartet zijn een aantal CD's verschenen.

Van 1975-1992 was hij cellist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Sinds 1989 werkt hij als docent kamermuziek aan het Rotterdams Conservatorium. Tevens vervult hij gastdocentschappen aan: de Western Washington University, de South Dakota University en het Sarah Lawrence College. Zvi was eredocent bij het cellofestival in Wichita State University Kansas in 1994 en docent aan het Orlando Festival te Rolduc/Kerkrade. Regelmatig treedt hij op als gastdocent aan het Jerusalem Music Center.

Van 1989 tot 2008 was Zvi betrokken bij de organisatie en uitvoering van de jaarlijkse Zeister Muziekdagen in Zeist. Van 2005 tot 2009 maakte Zvi Maschkowski deel uit van het Israël String Quartet. Met dit kwartet maakte hij regelmatig tournees in Israël en in Europa.

Van de vele CD-opnames van dit kwartet dienen speciaal vermeld te worden de CD met het label “Talent records” waarop werken staan van Dvorak, Schubert, Tchaikovsky , Joachim en de CD met het label “Quinttone” met werken van Bruckner en Rott.

Collegium Musicum Haganum - 6 november 2019 (9)

Zoals eerder gezegd staat één van de bekendste stukken van Mozart op het programma. Vraag een willekeurige medemens om een muziekstukje van Mozart te neuriën of fluiten en vaak zal een (al dan niet geslaagde) imitatie van 'Eine kleine Nachtmusik' opduiken of een aha-Erlebnis wanneer de eerste noten gespeeld worden.

Maar eerst wat toelichting bij de compositie.
In de zeventiende en achttiende eeuw ging er in Wenen nauwelijks een avond voorbij of er werd wel ergens in de nachtelijke uren voor het venster gespeeld. Deze tedere gewoonte stamt waarschijnlijk af van de minnezangers die in de Middeleeuwen in Duitsland actief waren. De teksten van deze liefdesliedjes behandelden meestal de hoofse liefde en de deugd en eerzaamheid van de vrouw. Doch tussen de bedrijven door werden er ook reeds stoute en dubbelzinnige liedjes gezongen! In Mozarts tijd was het ook nog gebruikelijk om zo af en toe een serenade te brengen aan je geliefde. In de avonduren speelde je net zo lang trommel of gitaar tot je hartendief voor het raam of zelfs op het balkon verscheen. Rijke minnaars huurden hiervoor soms zelfs een heel ensemble af.

Eine kleine Nachtmusik KV 525 is een serenade voor strijkinstrumenten in G majeur uit 1787. Voorgeschreven instrumenten zijn twee violen, altviool, cello en eventueel contrabas. De serenade was vast niet bedoeld om een jonge dame in het zonnetje te zetten, net zomin als er op de walsen van Chopin gedanst kan worden. Het werk wordt ook vaak uitgevoerd door strijkorkest. Het stuk telt vier delen (allegro, andante, menuet, allegro) en er komt geen noot te veel in voor. Het is alles vrolijkheid wat de klok slaat. Het werk, dat pas na de dood van de componist werd gepubliceerd, geldt als een van de lievelingswerken voor het grote publiek: een hit van de bovenste plank!
Het is niet bekend waarom of voor wie Mozart dit muziekstuk componeerde. Hij schreef het stuk in 1787, toen hij ook bezig was met zijn opera Don Giovanni. Het werk werd pas in 1827, 36 jaar na Mozart's dood in 1791, gepubliceerd.

Al eens vooraf genieten of meeneuriën? Via de link 'Eine Kleine Nachtmusik' krijg je daartoe volop de gelegenheid.