De topper van de avond staat echter na de pauze geprogrammeerd: Eine kleine Nachtmusik van Wolfgang Amadeus Mozart. Vermoedelijk kan iedereen wel het stuk (of een gedeelte er van) meeneuriën want het is sinds zijn creatie een succesnummer. Maar vooraleer stil te blijven staan bij de compositie, eerst nog wat geheugensteuntjes over de schrijver van het stuk.
Wolfgang Amadeus Mozart (Salzburg 1756 - Wenen 1791) was al op jonge leeftijd leergierig en overtuigd van zijn uitzonderlijke talenten. Hij
had bewondering voor Johann Christian Bach (zoon van), met wie hij als jongetje
ook samen klavier speelde en had een diepe verering voor Joseph Haydn (de
verering was wederzijds). Het verhaal gaat dat de twee mannen samen hebben
gespeeld in een strijkkwartet, Haydn als eerste violist, Mozart op altviool.
Hij
verdiepte zich in de werken van de grote barokcomponisten Bach en Händel, en
van Händel-oratoria maakte hij rijk georkestreerde bewerkingen (zoals van de
Messiah). In Leipzig speelde hij in 1789 op het orgel van de Thomaskirche, de
kerk van Johann Sebastian Bach. Volgens betrouwbare bronnen uit die tijd
improviseerde hij daar op een koraal van zijn grote voorganger.
Musici
die blijk gaven van onkunde konden rekenen op felle kritiek (“hij is zijn ambt
onwaardig”), de ware vakman kreeg warme woorden. Over de violist Ignaz Fränzl
schreef Mozart: “Hij speelt het zwaarste zonder dat het moeilijk lijkt, alsof
je het onmiddellijk zelf zou kunnen naspelen. Hij speelt geen enkele noot
verkeerd en je kunt werkelijk alles horen omdat het zo helder is.” En
in een andere brief zegt Mozart: “De basis, het moeilijkste en de hoofdzaak van
de muziek is het tempo, in de maat spelen.” Hij is wars van overdreven snelle
tempi, een aanbeveling die ons ensemble graag ter harte neemt. En over de
muzikant aan het klavier schrijft Mozart: “Aan het klavier moet de
expressiviteit van je spel zo overtuigend zijn, dat de luisteraar gelooft dat
je het zelf hebt gecomponeerd.”
Interessant
ook zijn Mozarts opmerkingen over de verhouding tussen tekst en muziek: “Bij
een opera moet de poëzie absoluut de gehoorzame dochter van de muziek zijn. Hoe
komt het dat Italiaanse komische opera’s overal in de smaak vallen, ondanks
ellendig slechte libretti? Omdat de muziek totaal overheerst en men daarbij de
rest vergeet. Overigens
heette Mozart niet Amadeus, zijn volledige voornamen zijn Joannes Chrysostomus
Wolfgangus Theophilus. Zijn vierde naam Theophilus (in het Duits: Gottlieb)
verfranste hij tot Amadé.
Zijn
oeuvre is, zoals bekend, rijk en gevarieerd. De Neue Mozart-Ausgabe telt zo’n
23.000 pagina’s, goed voor 220 uur muziek. Mozart componeerde onder meer
symfonieën, pianoconcerten, pianosonates, strijkkwartetten, vioolconcerten,
liederen missen en opera’s. Mozart
heeft zijn werken niet altijd horen klinken, en de werken die wel werden
uitgevoerd, heeft hij maar een handvol keren gehoord. Het zou voor hem
onvoorstelbaar zijn geweest dat wij zijn werken ontelbaar vaak kunnen
beluisteren in talloze interpretaties door musici van het allerhoogste niveau.
Dit geldt onder meer voor het muziekstuk dat het CMH deze avond ten gehore
brengt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten